singapur

Z serii “I love summer 2009″ singapur


“singapore eye”


Lee Kuan Yew to ojciec Singapuru, urodzony w koloni brytyjskiej, wykształcony na London School of Economics oraz Cambridge jest obecnie Ministrem Mentorem Singapuru. Senior minister, premier, członek Rady Bezpieczeństwa Singapuru jednocześnie wielki reformator. To jego reformy przekształciły kolonialny port w gospodarczą stolice południowej Azji i Oceanii. Zmienił również społeczeństwo sklepikarzy w pracowników branży high-tech.

Niemal całkowitej deregulacji uległy wszystkie dziedziny gospodarki prócz polityki monetarnej. Dzięki bardzo niskim podatkom, których udział w ogólnym PKB wynosi zaledwie 12,9% (dla porównania w Polsce 34.4%), Singapur zapewnił sobie wieloletni wysoki wzrost gospodarczy i oparł się szeregowi światowych kryzysów.
Gospodarka Singapuru jest gospodarką rynkową z własnością prywatną. Dziedziną znajdującą się pod prawie całkowitą kontrolą państwa jest polityka mieszkaniowa, której rozwiązania przypominają rozwiązania socjalistyczne.


downtown

Ale jest też druga strona medalu. Społeczeństwo ściśle kontrolowane. Wolność prasy to marzenie. Drakońskie przepisy (kara śmierci za przemyt narkotyków). Klasyfikowanie 10-latków na “wyjątkowych”, “bystrych” oraz “normalnych”. Ci ostatni po zakończeniu edukacji mogą liczyć jedynie na prace w fabryce.

A poza tym to się zgubiłem bo wsiadłem do złego autobusu i wylądowałem na północnym krańcu Singapuru. 2h zajęło mi dotarcie do centrum, gdzie kolejne 2h szukałem hostelu. Nie znalazłem. Spałem w hotelu. Nidy więcej.


marina bay

1 Comment

Filed under fotografia

One response to “singapur

  1. Pingback: summer 2009 «

Leave a Reply

